تیرچه پالادیوم تولید کننده تیرچه کرومیت فلزی تیرچه بتنی و تیرچه پیش تنیده استاندارد اجرای سقف کرومیت

آشنایی با تیرچه کرومیت و اجزای تشکیل دهنده آن

تیرچه کرومیت به عنوان یکی از پرکاربردترین نوع تیرچه‌های موجود در صنعت ساختمان، به ویژه در ساخت سقف به دلیل صلاحدید طراحی، به کار گرفته می‌شود. در این مقاله، قصد داریم به بررسی تیرچه کرومیت و اجزای تشکیل‌دهنده آن استاندارد بپردازیم. یکی از تولیدکنندگان مستقیم محصولات مرتبط با صنایع ساختمانی، تیرچه پالادیوم است که بهترین و باکیفیت‌ترین انواع تیرچه‌های کرومیت را برای متقاضیان عرضه می‌نماید.

تیرچه فلزی و اجزای تشکیل دهنده تیرچه کرومیت استاندارد

تیرچه‌های فلزی به نام دیگری به عنوان تیرچه‌های کرومیت شناخته می‌شوند. این تیرچه‌ها از پیش‌ساخته بوده و در قسمت بالایی خود یک تسمه دارند. برای قسمت بالای این نوع تیرچه‌ها از یک تسمه یا دو میلگرد استفاده می‌شود. در فواصل بین تیرچه‌ها از مقاطعی مانند بلوک‌های پیش‌ساخته بتنی و طاق ضربی استفاده می‌شود.

این تیرچه‌ها نیازی به شمع ندارند و قادرند بارهای اجرایی را به صورت مستقیم تحمل کنند؛ به عبارت دیگر، خود به تنهایی ایستا می‌باشند. استفاده از این محصول در ساختمان‌هایی با طبقاتی با ارتفاع زیاد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

آشنایی با تیرچه کرومیت و اجزای تشکیل دهنده آن

آشنایی با تیرچه کرومیت و اجزای تشکیل دهنده آن

کاربرد تیرچه کرومیت

در ساختمان‌هایی با سقف‌های سبک که دهانه‌ای بلند دارند، معمولاً از تیرچه‌های فلزی استفاده می‌شود. تیرچه‌های فلزی کرومیت نیز در ساختارهای اسکلتی فلزی کاربرد دارند. سقف‌هایی که از تیرچه‌های فلزی به عنوان بخشی از ساختار خود استفاده می‌کنند، زیرمجموعه‌ای از سقف‌های حفره‌دار و شبکه‌ای به شمار می‌آیند.

آشنایی با تیرچه کرومیت استاندارد و اجزای تشکیل دهنده آن

بال تحتانی

این قسمت از یک ورق فولادی، به منظور ایجاد یک پاشنه با در نظر گرفتن منحنی لنگر خمشی، ساخته شده است و با استفاده از میلگرد و ورز عمودی دو نبشی متقارن، تقویت می‌شود. علاوه بر ایجاد عرضی مناسب برای پاشنه، این قسمت می‌تواند به عنوان عضوی کششی عمل کرده و نیروهای کششی که در فاصله بین دو تکیه‌گاه اصلی و موقت به وجود می‌آید را تحمل کند. در مرحله بهره‌برداری که مرحله دوم است، این قسمت می‌تواند تنش‌های کششی ناشی از خمش کل بارهای مرده و زنده را تحمل کند.

به طور دیگر، این قسمت اولین جزء یک تیرچه فلزی بال‌تحتانی است که در ساختار خود ورق برش خورده دارد و به عنوان عضو کششی خرپا عمل کرده و بارهای وارده را تحمل می‌کند.

این بارها در سه مرحله به تیرچه وارد می‌شوند:

۱٫ در مرحله اول، باید نیروی کششی که لنگر خمشی ناشی از وزن تیرچه در زمان حمل و نقل وارد می‌کند، تحمل شود.

۲٫ در مرحله دوم، باید نیروی کششی که وزن مرده سقف در فواصل محورهای تیرچه‌های فلزی وارد می‌کند، تحمل شود.

۳٫ در مرحله سوم، باید بتواند عضوی کششی در قسمت تحتانی لنگر که بارهای وارده عمل می‌کنند، کاربری داشته باشد.

اعضای قطری

این بخش از اجزای تشکیل دهنده تیرچه استاندارد کرومیت، اعضای قطری است که از میلگرد ساخته شده‌اند. این اجزا به عنوان خرپا عمل می‌کنند و با کمک اعضای کششی و فشاری، بارهای وارد بر تیرچه فلزی را در سه مرحله تحمل می‌کنند.

۱٫ در مرحله اول، این عضو با استفاده از اعضای کششی بالا و پایین، ایستایی مورد نیاز را در زمان حمل و نقل فراهم می‌آورد.

۲٫ در مرحله دوم، این عضو ایستایی مورد نیاز در فاصله‌های موقت تکیه‌گاه‌ها که بار مرده سقف به آنها وارد می‌شود، را تحمل می‌کند.

۳٫ در مرحله سوم، این قسمت از نیروی برشی که وارد می‌شود، را در مرحله بارگذاری متحمل می‌شود.

بال فوقانی

تیرچه‌های کرومیت از قطعات فشاری به نام بال فوقانی تشکیل می‌شوند که دارای شعاعی مناسب به خصوص در جهت عمودی بوده و برای مقابله با کمانش جانبی استفاده می‌شود. این قطعه می‌تواند با استفاده از انواع یک‌نبشی، دونبشی، یک‌نبشی و میلگرد تقویتی تولید شود. در مرحله اول از بارگذاری، این قطعه می‌تواند تا حدود ۷۵ درصد از وزن تیرچه را، از جمله کمک به خرپاها، وزن سقف مرده و بارهایی که بین دو تکیه‌گاه قرار دارند، تحمل کند.

در مرحله دوم از بارگذاری، این قطعه قادر است وزن تیرچه را در زمان جابجایی قبل از ایجاد مقاومت بتن پوششی، تحمل کند. در مرحله سوم بارگذاری نیز، این قطعه باید بارهای مرده و زنده را که در زمان استفاده از سازه وارد می‌شوند، متحمل شود.

میلگردهای عرضی

در کلیت، یک تیرچه از میلگرد ساخته شده است که به صورت زیگزاگ خرپایی دارد. در مرحله اول، که به عنوان مرحله باربری شناخته می‌شود، این قسمت به عنوان عضو مورب خرپا عمل می‌کند و با استفاده از قسمتی به نام بال فوقانی، ایستادگی مورد نیاز در برابر بارهای اضافی اجرایی و وزن خود تیرچه را در فاصله بین دو تکیه‌گاه فراهم می‌آورد. در مرحله دوم، این میلگردها می‌توانند پیوستگی لازم برای دو بال فوقانی و تحتانی و همچنین بتن پوششی را فراهم کنند. علاوه بر این، قسمتی از تنش‌های برشی ناشی از بارهای قائم را نیز تحمل می‌کنند.

قطعه های تقویتی

ورق‌های برشگیر در تیرچه‌ها می‌توانند مقاومت برشی تکیه‌گاه‌ها و هر نوع فشاری که ممکن است ایجاد شود را تامین کنند. این ورق‌ها به صورت عمود بر بال تحتانی تعبیه می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان از استفاده از میلگردهای مورب جلوگیری کرد.

 

قیمت تیرچه کرومیت می تواند بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد ، جهت اطلاع از قیمت روز تیرچه کرومیت می توانید با ما تماس بگیرید و تیرچه کرومیت مورد نیاز خود را سفارش دهید .

  • اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی :