تیرچه پالادیوم تولید کننده تیرچه کرومیت فلزی تیرچه بتنی و تیرچه پیش تنیده استاندارد اجرای سقف کرومیت

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها

تیرچه‌ها به صورت مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از این انواع ویژگی‌ها و کارایی‌های متفاوتی دارند. در این مقاله، قصد داریم شما را در انتخاب نوع مناسب تیرچه برای متراژ مورد نظرتان راهنمایی کنیم. به تفصیل بر طول قابل پوشش انواع تیرچه و حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی پرداخته، همچنین تیرچه مناسب برای دهانه ۸ متری را معرفی می‌نماییم.

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها

حداکثر طول قابل پوشش با انواع تیرچه ها

حداکثر طول قابل پوشش انواع تیرچه ها و تیرچه کرومیت

در استفاده از تیرچه‌های صنعتی برای پوشش سقف ساختمان، یکی از ابهامات مهم برای مهندسان طراح و ناظرین عمرانی، محدودیت استفاده از انواع مختلف تیرچه‌ها در پوشش طول‌های مختلف دهانه‌ها است. در رابطه با حداکثر طول قابل پوشش انواع تیرچه، محدودیت‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر درباره طول قابل پوشش انواع تیرچه و حداکثر طول مجاز تیرچه بتنی، این متن را تا انتها مطالعه فرمایید. همچنین، در این متن به معرفی تیرچه مناسب برای دهانه ۸ متری نیز پرداخته خواهد شد.

تیرچه بتنی یا همان پیش ساخته خرپایی

دستورالعمل طراحی و اجرا و ساخت سقف‌های تیرچه بلوک اعلام می‌کند که حداکثر طول دهانه که می‌توان با استفاده از تیرچه‌های پیش‌ساخته خرپایی منفرد را پوشش داد، ۸ متر است. با این حال، توصیه می‌شود که برای پوشش با این تیرچه‌ها از طول حداکثر ۷ متر استفاده شود. در صورت نیاز به پوشش با طول بیشتر از ۷ متر، استفاده از تیرچه‌ها به صورت دوبل توصیه می‌شود. آیین‌نامه و استاندارد مشخصی برای طول تیرچه در حالت دوبل معین نکرده است.

در بهترین حالت ممکن برای ساخت سقف با ضخامت مفید ۳۵ سانتی‌متر، حداکثر طول مجاز برای تیرچه ۱۰ متر است، اگر تیرچه‌های بتنی دارای اتصال گیر دار در دو تکیه‌گاه باشند. در صورتی که طول دهانه بیش از ۴ متر باشد و بار زنده کف کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع باشد، استفاده از یک یا چند کلاف میانی همان تیرچه عرضی در جهت عمود بر تیرچه‌ها ضروری است، که اکثراً در ساختمان‌ها این شرایط مهیا می‌باشند.

تیرچه های فلزی و یا همان تیرچه کرومیت

در دستورالعمل‌های طراحی و اجرا و ساخت سقف‌های تیرچه و بلوک، محدودیت‌های عمومی برای تیرچه‌های فلزی و بتنی نیز در نظر گرفته شده است که از نظر طول تیرچه یکسان هستند. تفاوت اساسی بین این دو نوع تیرچه صرفاً در بخش طراحی و اجرایی آنها وجود دارد.

در صورتی که محدودیت خیز برای تیرچه‌های فلزی در نظر گرفته شود، حداکثر طول قابل پوشش با تیرچه‌های فلزی ۲۵ برابر ضخامت سقف خواهد بود. در بهترین حالت ممکن برای ساخت سقفی با ضخامت مفید ۳۵ سانتی‌متر، حداکثر طول مجاز برای تیرچه‌های فلزی ۷ متر است، در صورتی که تیرچه‌های فلزی دارای اتصال مفصلی در دو تکیه‌گاه خود باشند.

تیرچه بتنی پیش تنیده

آیین‌نامه و استاندارد طراحی و محاسبات قطعات بتنی پیش‌تنیده برای استفاده در ساختمان‌ها، محدودیتی در نظر نگرفته است که به استفاده از سقف‌های پیش‌تنیده اندازه‌گیری شود. با این حال، به دلیل امکان حمل نتوانی تیرچه‌ای با طول ۱۲ متر به بالا توسط تریلر، بیشتراز تیرچه‌هایی با حداکثر طول ۱۲ متر استفاده می‌شود. برای دهانه‌های بزرگتر، باید به بتن‌ریزی در محل رجوع کرد. شرکت‌های تولیدی تیرچه‌های پیش‌تنیده اغلب استفاده از تیرچه‌های منفرد را تا دهانه‌های ۹.۵ متر ممکن می‌دانند و برای دهانه‌های بزرگتر از ۹.۵ متر، توصیه می‌شود از تیرچه‌های دوبل استفاده شود.

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

  • عملکرد صلب و یک پارچه
  • به دلیل وجود فضای خالی داخل بلوک به صورت عایق صوتی و حرارتی عمل میکند.
  • صرفه جویی در مصرف بتن
  • نیاز به قالب کمتر نسبت به دال بتنی
  • کاهش نیروی انسانی به دلیل اینکه فرایند تولید در کارخانه صورت می گیرد.

اگر بدنبال بهترین قیمت تیرچه کرومیت هستید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و خرید تیرچه مورد نیازتان را انجام دهید.

  • اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی :